« سنگر مجازی من »

سنگر مجازی من
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

آیات مربوط به فضایل امام جسین علیه السلام

15 آبان 1394 توسط ربیع الانام

 

بسم الله

 

آیاتی که به امام حسین(علیه السلام)ارتباط دارند،بسیار است که در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود.


  1. مصداق کامل نفس مطمئنه:

در سوره فجر آیات 27 ـ 30 می‌فرماید: ]یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی[؛ «توای روح آرام یافته!‌ به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است،‌ پس در سلک بندگانم درآی، و در بهشتم وارد شو!»

البته منظور از «نفس مطمئنه» همان روح انسان مؤمن است که در پرتو ایمان آرامش خاصی پیدا می‌کند، همان‌گونه که در سوره رعد، آیه 28 می‌فرماید: ]أَلا به ذکر اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب[.

ولی در برخی از روایات، به امام حسین (علیه السلام) تطبیق شده است. از جمله آنها روایتی است که ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است: «وفِی قَوْلِهِ تَعَالَی ]یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة…‌[یعْنِی الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیّ؛مقصود از آیة شریفه حسین بن علی (علیهما السلام)می‌باشد.»

«داود بن فرقد» می‌گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود:

«اقْرَؤُا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِکُمْ وَ نَوَافِلِکُمْ فَإِنَّهَا سُورَةُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ ارْغَبُوا فِیهَا رَحِمَکُمُ اللَّه؛ سوره فجر را در نمازهایتان ـ اعم از واجب و مستحب ـ بخوانید که آن سوره حسین بن علی (علیهما السلام) است، و به آن میل و اشتیاق داشته باشید که خدای مهربان رحمت‌تان کند.» ابو اسامه در مجلس حاضر بود گفت: چطور این سوره مخصوص امام حسین (علیه السلام) شده است


امام فرمود: «أَ لَا تَسْمَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی: ]یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی[إِنَّمَا یَعْنِی الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا فَهُوَ ذُو النَّفْسِ الْمُطْمَئِنَّةِ الرَّاضِیَةِ الْمَرْضِیَّةِ وَ أَصْحَابُهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ الرضوان [هُمُ الرَّاضُونَ] عَنِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هُوَ رَاضٍ عَنْهُمْ وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً فَمَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرِ کَانَ مَعَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فِي دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛

به فرمایش خدا گوش نمی‌کنی؟! که فرماید: ای روح آرام یافته، به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است…؛ مقصود آیه حسین بن علی (علیهما السلام) است، چون او دارای «نفس مطمئنه» است که از خدا راضی و خدا هم از او راضی است، و اصحابش ـ از آل پیامبر ـ نیز در قیامت از خدا راضی می‌باشند و خدا هم از آنان راضی خواهد بود.

و این سوره مخصوص  درباره حسین بن علی (علیهما السلام) و شیعیانش و شیعیان آل محمد (صلی الله علیه و آله) است، کسی که بر تلاوت سوره «وَالْفَجْرِ» مداومت کند، در بهشت با حسین بن علی (علیهما السلام) و در درجه او خواهد بود. که خدا عزیز (توانا) و حکیم است.»

2. خبر شهادت قبل از ولادت:

در سوره احقاف، آیه 15 می‌فرماید: ]وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا[؛

«و ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می‌کند و با ناراحتی بر زمین می‌گذارد و دوران حمل و از شیر بازگرفتنش سی ماه است.»


این آیه درباره انسان محسن و نیکوکار است و تفسیر خاص خودش را دارد که در تفاسیر بیان شده است، ولی در تأویل آن روایاتی از پیشوایان معصوم (علیهم السلام) وارد شده که به وجود مقدس امام حسین (علیه السلام) تطبیق نموده‌اند.

در اینجا به نقل یک نمونه از آن روایات اکتفا می‌شود. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود:

زمانی که فاطمه (علیها السلام) به امام حسین (علیه السلام) حامله بود، جبرئیل نازل شد و به حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) گفت: خدا تو را سلام می‌رساند و به مولودی بشارت می‌دهد که از فاطمه (علیها السلام)‌ به دنیا می‌آید که بعد از تو، امت تو او را می‌کشند!

فرمود: ای جبرئیل! سلام بر پروردگارم، من به چنین مولودی نیاز ندارم. جبرئیل به آسمان رفت،‌ دوباره آمد همان خبر را داد و همان جواب را شنید و بازگشت، بار سوم که آمد گفت:

«یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یُبَشِّرُکَ بِأَنَّهُ جَاعِلٌ فِی ذُرِّیَّتِهِ الْإِمَامَةَ وَ الْوَلَایَةَ وَ الْوَصِیَّة؛ پروردگارت سلام می‌رساند و بشارت می‌دهد که امامت، ولایت و وصایت را در نسل او قرار می‌دهد.» حضرت فرمود: «قَدْ رَضِیتُ؛ راضی شدم

هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) این خبر را به فاطمه (علیها السلام) ابلاغ نمود، او نیز در مرحله اوّل راضی نشد، ولی وقتی که دوباره پیامبر (صلی الله علیه و آله) خبر داد که امامت، ولایت و وصایت در نسل او خواهد بود، راضی شد.

امام صادق (علیه السلام) پس از تطبیق این جریان به آیه مورد بحث، فرمود:

«وَ لَمْ یَرْضَعِ الْحُسَیْنُ مِنْ فَاطِمَةَ (علیها السلام) وَ لَا مِنْ أُنْثَی وَلَکِنْ کَانَ یُؤْتَی بِهِ إِلَی النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) فَيَضَعُ اِصْبَعَهُ وَلِسَانَهُ فِی فِیهِ فَیَمَصُّ مِنْهُ مَا یَکْفِیهِ الْیَوْمَیْنِ وَ الثَّلَاثَةَ فَنَبَتَ لَحْمُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ دَمِهِ مِنْ دَمِهِ…..؛

امام حسین (علیه السلام)[در اوایل شیرخوارگی] از فاطمه (علیها السلام) و از زن دیگری شیر نخورد، بلکه او را پیش پیامبر (صلی الله علیه و آله)می‌آوردند، انگشت و زبانش را در دهان او می‌گذاشت، آن اندازه می‌مکید که برای دو و سه روز کفایت می‌کرد، پس گوشت و خون حسین (علیه السلام) از گوشت و خون جدش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روییده است.»

محقق و مصحح کتاب «تأویل الآیات…» در پاورقی می‌گوید:

قضیه شیر نخوردن امام حسین (علیه السلام) از مادرش و از زن‌های دیگر را لازم است به اوایل ولادت وی حمل کنیم، زیرا می‌دانیم که او برادران رضاعی داشت که آنان عبارت‌اند از: قثم به عباس، عبد الله، فضل، عبد الله بن یقطر (که نامه امام را به کوفه رساند و شهید شد) و قیس بن ذریح.
در روایتی آمده است که تغذیه حسین (علیه السلام) از انگشت یا زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مدت چهل شبانه‌روز ادامه یافت «فَفَعَلَ ذَلِکَ أَرْبَعِینَ یَوْماً وَ لَیْلَةً فَنَبَتَ لَحْمُهُ مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله).»

3. تأویل ذبح عظیم:

در قرآن کریم، در پایان داستان مأموریت ابراهیم (علیه السلام) برای ذبح فرزندش اسماعیل (علیه السلام)، می‌فرماید: ]وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ[؛«ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم.»

روایتی از امام رضا (علیه السلام)‌ نقل شده که در آن «ذبح عظیم» به امام حسین (علیه السلام) تأویل شده و گریه ابراهیم (علیه السلام) در مصیبت او سبب نیل به پاداش ذبح فرزندش اسماعیل (علیه السلام) معرفی شده است، در پایان حدیث آمده است:

هنگامی‌که ابراهیم در مصیبت حسین (علیه السلام) گریه کرد، خدای مهربان به ابراهیم وحی فرمود:

«یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ فَدَیْتُ جَزَعَکَ عَلَی ابْنِکَ إِسْمَاعِیلَ لَوْ ذَبَحْتَهُ به یدک بِجَزَعِکَ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ قَتْلِهِ وَ أَوْجَبْتُ لَکَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ الثَّوَابِ عَلَی الْمَصَائِبِ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ]وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ[؛

ای ابراهیم! همین غم و اندوه تو بر شهادت حسین را فدای آن غم و اندوهی قرار دادم که اگر فرزندت را با دست خود ذبح می‌کردی بر تو وارد می‌شد، و بالاترین درجات پاداش بر اهل مصائب را برای تو قرار دادم.»

4. مقتدای اسماعیل صادق الوعد:

در سوره مریم،‌ آیه 54 می‌فرماید

: ]وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعِیلَ إِنَّهُ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ کانَ رَسُولًا نَبِیًّا وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا[؛ «و در این کتاب (آسمانی) از اسماعیل (نیز) یاد کن که او در وعده‌هایش صادق، و رسول و پیامبری (بزرگ) بود؛ او همواره خانواده‌اش را به نماز و زکات فرمان می‌داد و همواره پروردگارش از او خشنود و راضی بود.»


از روایاتی که در تفسیر این آیه از پیشوایان معصوم (علیهم السلام) رسیده استفاده می‌شود که اسماعیل صادق الوعد فرزند «حِزْقیل نبیّ» بود، و وعده‌اش همواره صادق بود. به همین دلیل؛‌ ملقّب به «صادق الوعد» شده است،‌ او نیز مورد اذیت و آزار امت خود قرار گرفت؛ ولی با اقتدا به امام حسین (علیه السلام) صبر و تحمّل نمود و درخواست عذاب نکرد، بلکه از خدا خواست که او را نیز در زمان رجعت امام حسین (علیه السلام) به دنیا برگرداند.

5. تطبیق «موؤده» به امام حسین (علیه السلام):

در سوره تکویر، آیه 8 و 9 ضمن بیان اوصاف قیامت می‌فرماید: ]وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ[؛

«در آن هنگام که از دختران زنده به‌گور شده سؤال شود: به کدامین گناه کشته شدند؟!»

در ظاهر، این آیه درباره دختران زنده به گور شده می‌باشد، ولی در برخی از روایات، در تفسیر آیه توسعه داده شده، تا آنجا که شامل هر مقتول در راه مودّت اهل به بیت (علیهم السلام) می‌شود. و در برخی دیگر از روایات به شهادت امام حسین (علیه السلام) تطبیق شده است.

اسماعیل بن جابر می‌گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: منظور این آیه چیست؟
فرمود: «یَعْنِی الْحُسَیْنَ (علیه السلام)؛ مقصود آیه،‌ امام حسین (علیه السلام) است.»

و در حدیث دیگر از آن حضرت روایت شده است: «نَزَلَتْ فِی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (علیهما السلام)؛ این آیه درباره حسین بن علی (علیهما السلام) نازل شده است.»

6. مقتول مظلوم:

در سوره إسراء، آیه 33 می‌فرماید: ]وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً[؛

«و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیّش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نکند، چراکه او مورد حمایت است.»

اگر چه این آیه، یک حکم عمومی را بیان کرده است، ولی در برخی از روایات معصومین (علیهم السلام) عنوان «مقتول مظلوم» به امام حسین (علیه السلام) و عنوان «وَلِیّ» به امام زمان (علیه السلام)‌ تطبیق شده است.


منبع : ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 183.

 

 نظر دهید »

#تحریفات_حماسه_حسینی

01 آبان 1394 توسط ربیع الانام

بسم الله
#تحریفات_حماسه_حسینی 4

من درسا بق خیال می کردم که اساسا علت این همه دروغ  « که در این قضیه » پیدا شده ،

این است که  وقـایع راستین را کسی نمی داند که چـه بوده است ، بعدا ًمطـالعه کردم دیدم

اتفـاقاً هیچ حـادثه ای در  تاریخ های دوردست مثل سیزده،چهارده قرن پیش به اندازه

حادثه کربلا تاریخ معتبر ندارد.

مورخین معتبر اسلامی از همان قرون اول و دوم قضایا را با سند های معتبر نقل کردند و این نقلها

با یکدیگرانطباق دارد و به یکدیگر نزدیک هستند ، و یک قضایایی در کار بوده است که سبب شده

جزئیات این تاریخ بماند .

یکی از چیز هایی که سبب شده متن این حادثه محفوظ بماند و هدفش شناخته شود این است که

 در این حادثه#خطبه زیاد خوانده شده. در آن عصر ها خطبه حکم#اعلامیه در این عصر را داشت …

 لذا خطبه زیاداست چه قبل ازحادثه کربلا و چه در خلال آن و چه بعد آن  که اهل بیت در کوفه ،

شام و جاهای دیگر خطبه هایی ایراد کرده اندو اصلا#هدف آنها از این خطبه ها این بوده که

 میخواستند به مردم اعلام کنند که چه گذشت وقضایا چه بود و هدف چه بود ،

و این خودش یک انگیزه ای بوده که قضایا نقل شود…..

 

 نظر دهید »

تحریفات_حماسه_حسینی_به_همراه_استاد_مطهری 3

28 مهر 1394 توسط ربیع الانام

بسم الله

#تحریفات_حماسه_حسینی

 

   این قضیه را مکرر شنیده ام ولابد شما هم شنیده اید :

روزی امیرالمومنین علی علیه السلام بالای منبر بود و خطبه میخواند . امام حسین علیه السلام فرمود :

 من تشنه ام و آب میخواهم ، حضرت فرمود کسی برای فرزندم آب بیاورد

 اول کسی که از جا بلتد شد کودکی بود که منظورحضرت عباس علیه السلام  بودایشان رفتند

و از مادرشان یک کاسه آب گرفتند ، وقتی وارد شدند .. درحالی که آب را روی سرشان گرفته بودند

قسمتی از آب روی زمین میریخت… این قضیه با یک طول و تفصیلی نقل میشود

بعد امیرالمومنین علی علیه السلام چشمشان که به این منظره افتاد اشکشان جاری شد

سوال شد : چرا گریه میکنید ؟ حضرت فرمود قضایای اینها یادم افتاد

که دیگر معلوم است گریز به کجا منتهی میشود..

جواب این اشکال از مرحوم حاجی نوری :

شما که میگوئید  علی در بالای منبر خطبه میخواند، باید بدانید که

علی ع فقط در زمان خلافتش منبر میرفت وخطبه میخواند پس در کوفه بوده است 

و در آن وقت امام حسین علیه السلام مردی تقریبا سی و سه سال داشته است .

و اینکه … آیا این حرف معقول است مردی 33 ساله در حالی که پدرش مردم را موعظه میکند

ناگهان وسط خطبه بگوید: من تشنه ام  آب میخواهم ؟ اگر یک آدم معمولی این کار را بکند

میگویند چه آدم بی ادب و بی تربیتی  است ،

 .. از طرف دیگر حضرت اباالفضل علیه السلام هم در آن وقت کودک نبود ،

یک جوان  اقلاً پانزده ساله بوده است .

 میبینید که چگونه قضیه ای را جعل کردند ؟

آیا این قضیه در شأن امام حسین است ؟! آیا این شأن امام را بالا میبرد یا پائین ؟

 مسلم است که پایین میاورد ، چون یک دروغی به امام نسبت داده ایم  و آبروی امام را بردها یم ،

طوری حرف زده ایم که امام را درسطح بی ادبترین افراد مردم پایین آورده ایم

 نمونه دیگر تحریف :

حاجی نوری میگوید : در همان گرماگرم روزعاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود ،

امام نماز خوف ( نماز فریضه که بصورت شکسته خوانده میشود ) خواند و با عجله هم خواند

حتی دو نفر از اصحاب آمدند وخودشانراسپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت را بخواند

این دو نفر بر اثر تیر های پیاپی  که می آمد از پا در آمدند 

در همین مجال امام فرمود :حجله عروسی را بیاندازید برای عروسی قاسم .. ..

درحالی که این مطلب در هیچ کتاب معتبر تاریخی  وجود ندارد …

 و یا …امام حسین علیه السلام درروز عاشورا سیصد هزار نفر را با دست کشت …

ویا حضرت ابوالفضل علیه السلام هزار نفر را کشت …

 من حساب کردم اگر در هر ثانیه یک نفر کشته شود 6 ساعت و 50 و چنددقیقه میخواهد …

پس حرف این مرد بزرگ ، حاجی نوری را باور کنیم که میگوید :

اگر کسی بخواهد امروز بگرید ، اگر کسی بخواهد امروز ذکر مصیبت کند ،

باید بر مصائب جدیده ی ابا عبدالله بگرید ،

بر این دروغهایی که به ابا عبدالله علیه السلام نسبت داده میشود، گریه کند…

 انشالله ادامه دارد….

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

تحریفات_حماسه_حسینی_به_همراه_استاد_مطهری 2

24 مهر 1394 توسط ربیع الانام

 

بسم الله

دوم محرم الحرام سال 1436

در ادامه : 

نمونه های جعلی و تحریف شده 1

   این قضیه را مکرر شنیده ام ولابد شما هم شنیده اید :  

روزی امیرالمومنین علی علیه السلام بالای منبر بود و خطبه میخواند .

امام حسین علیه السلام فرمود :

 من تشنه ام و آب میخواهم ، حضرت فرمود کسی برای فرزندم آب بیاورد

 اول کسی که از جا بلتد شد کودکی بود - که منظورحضرت عباس علیه السلام  بود- ایشان رفتند

و از مادرشان یک کاسه آب گرفتند ، وقتی وارد شدند .. درحالی که آب را روی سرشان گرفته بودند

قسمتی از آب روی زمین میریخت

… این قضیه با یک طول و تفصیلی نقل میشود بعد امیرالمومنین علی علیه السلام

چشمشان که به این منظره افتاد

اشکشان جاری شد سوال شد : چرا گریه میکنید ؟ حضرت فرمود قضایای اینها یادم افتاد .

.. که دیگر معلوم است گریز به کجا منتهی میشود

جواب این اشکال از مرحوم حاجی نوری :

شما که میگوئید  علی در بالای منبر خطبه میخواند،

باید بدانید که علی ع فقط در زمان خلافتش منبر میرفت وخطبه میخواند پس در کوفه بوده است

 و در آن وقت امام حسین علیه السلام مردی تقریبا سی و سه سال داشته است .

و اینکه … آیا این حرف معقول است مردی 33 ساله در حالی که پدرش مردم را موعظه میکند

ناگهان وسط خطبه بگوید: من تشنه ام  آب میخواهم ؟ اگر یک آدم معمولی این کار را بکند

میگویند چه آدم بی ادب و بی تربیتی  است ،

 .. از طرف دیگر حضرت اباالفضل علیه السلام هم در آن وقت کودک نبود ،

یک جوان  اقلاً پانزده ساله بوده است .

 می بینید که چگونه قضیه ای را جعل کردند ؟ آیا این قضیه در شأن امام حسین است ؟! 

آیا این شأن امام را بالا میبرد یا پائین ؟

 مسلم است که پایین میاورد ، چون یک دروغی به امام نسبت داده ایم  و آبروی امام را برده ا یم ،

طوری حرف زده ایم که امام را درسطح بی ادبترین افراد مردم پایین آورده ایم …

منبع حماسه حسینی / استاد مرتضی مطهری

       …. انشالله ادامه دارد …


#تحریفات_حماسه_حسینی_به_همراه_استاد_مطهری

 نظر دهید »

« تحریفات حماسه حسینی» به همراه « استاد مطهری »

23 مهر 1394 توسط ربیع الانام

بسم الله

#تحریفات_حماسه_حسینی_به_همراه_استاد_مطهری

94 / 7 / 23

روز اول محرم الحرام 1436

 

#حادثه کربلا برای ما ؛ خونخواهی یک حادثه بزرگ اجتماعی است یعنی این حادثه  در تربیت و خلق و خوی ما اثر دارد

میلیونها نفر ، بدون اینکه هیچ قدرتی آنها را مجبور کرده باشد ، میلیونها ساعت وقت خود را برای استماع قضایای مربوط

به این واقعه صرف میکنند و میلیونها تومان خرج میکنند.  لذا این قضیه باید همان طوری که بوده بدون کم و زیاد بیان شود

و اگر کوچکترین دخل و تصرفی از طرف ما در این حادثه صورت بگیرد حادثه رامنحرف میکند و بجای اینکه ما از این

حادثه استفاده کنیم قطعا ضرر خواهیم کرد .

 مشکل و تاسف :

در نقل و بازگو کردن حادثه عاشوراف ما هزاران تحرف وارد کرده ایم هم تحریف های لفظی و هم معنوی …

وبازمشکل و تاسف :

تحریف هایی که بدست ماصورت گرفته همه درجهت پایین آوردن و مسخ و بی اثرکردن قضیه بوده است .

… اینها آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم روضه های دروغی را که میخوانند جمع آوری کنیم شاید چند جلد

کتاب 500  صفحه ای بشود . 

.. در همه این قضایا مردم هم« علاوه بر گویندگان » مسئولند.

.. دو مسئولیت بزرگ مردم این است :1-  نهی از منکر بر همه آنها واجب است ، حرام است در این مجالس بنشینند …

 2- تمایلی که بعضی صاحب مجالس برای گرم بودن مجلس دارند و به اصطلاح مجلس باید بگیرد ، مجلس باید کربلا شود … را از بین ببرند .

 مردم باید روضه راست بشنوند تا معارفشان ، سطح فکرشان بالا بیاید و بدانند که اگر روحشان .. با روح حسین بن علی

هماهنگ شد و در نتیجه اشکی ولو ذره ای ، از چشمشان بیرون آمد واقعا مقام بزرگی است … وگرنه اشکی که از راه

 قصابی کردن از چشم بیرون بیاید اگر یک دریا هم باشد ارزش ندارد .

·         …. انشالله ادامه دارد …

 نظر دهید »

پیاده روی دو نفره

11 آذر 1393 توسط ربیع الانام

« بسم الله »

پیاده روی اربعین

دلم یک پیاده روی اربعین میخواهد

دو نفره ..

من و اشک ..

من و عکست تو قاب چشمام ..

من و پاهای برهنه ..

من و تاول پاهام..

من و خستگی چند روزه ..

من و سربند یا حسین ..

من و دل ..

من و …..

با یه کوله پشتی بزرگ خالی میام

تا موقع برگشت هواتو ببرم برا دوستام ….

آقا اجازه هست ؟


ادامه »

 12 نظر

حسین علیه السلام وارث مختصات آدم و ...

29 آبان 1393 توسط ربیع الانام

« بسم الله »

اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا  وارِثَ آدَمَ صَِفْوَةِ اللَّهِ …

این جمله از زیارت معروف به وارث است که از صفوان جمال 1 نقل شده است که به قصد زیارت امام حسین علیه السلام خدمت امام صادق علیها لسلام رسید و عرض کرد زیارتی بمن بیاموز وامام هم این زیارت را به صفوان آموخت .

وراثت در لغت عرب به منی انتقال سرمایه از شخصی به شخص دیگر بدون اینکه در این انتقال عقدی یا اباحه از چیزی در کار باشد واز آن انسانیکه این سرمایه به او منتقل میشود تعبیر به  وارث میکنند.

صفحات: 1· 2· 3· 4

 2 نظر

علی بن الحسین در زیارت عاشورا کیست ؟؟؟؟؟

27 آبان 1393 توسط ربیع الانام

بسم الله

السلام علی علی بن الحسین

«علي بن‎الحسين» که در زيارت عاشورا براوسلام  میدهیم  كدام يك از فرزندان امام حسین       (علیه السلام) است؟

صفحات: 1· 2· 3

 2 نظر

کشته اشک یا رحمت؟؟

21 آبان 1393 توسط ربیع الانام

« بسم الله »

انا قتیل العبرات یعنی چه؟؟

بررسی شرایط و اوضاع حاکم بر دوران امام حسین علیه السلام این حقیقت را بر انسان آشکار     می سازد که ظلم و ستم و سنگدلی و بی رحمی در آن زمان به اوج خود رسیده بود و رحمت و رافت و مهربانی به دست فراموشی سپرده شده بود .
نگاهی اجمالی به جنایت های بنی امیه در سرزمین کربلا و رفتار ددمنشانه و بی رحمانه آنها با خاندان پیامبر (ص) کافی است تا تصویر روشنی از مرگ انسانیت و عاطفه و احساس در مقابل دیدگان ما ترسیم شود .

مردمی که منظره جان دادن طفلی شیرخواری بر اثر تشنگی در قلب سنگ آنها اثری ندارد و گلوی نازک تر از گل او را آماج تیر کینه و بغض خود قرار می دهند، از فطرت پاک انسانی فرسنگ ها دور شده اند و رحم، مهربانی و عواطف پاک انسانی در قاموس آنها معناو مفهومی ندارد .

ادامه »

صفحات: 1· 2· 3· 4· 5

 1 نظر

فرات شناسی

18 آبان 1393 توسط ربیع الانام
فرات شناسی

« بسم الله »

  • واژه فرات در ادبیات شیعه قداستی ویژه داردو استشفاء به آب فرات در کتب حدیثی و فقهی هم مطرح شده است.
  • واژه فرات در قران کریم به معانی متفاوتی بکار رفته من جمله در سوره های فرقان/53 و فاطر/ 12 و مرسلات/27 بمعنای شیرین و خوشگوار بکار رفته است .
  • در حدیثی ازآقا امیرالمومنین علی علیه السلام است :« آب سالار نوشیدنی های دنیا و آخرت است و چهار نهر در دنیا از بهشت است : فرات ، نیل ، سیحون و جیحون ؛ فرات آب بهشتی است و نیل عسل بهشتی و یسیحون شراب بهشتی و جیحون نهر شیر بهشتی است.»

* علامه مجلسی : این نامگذاری به نام چهار نهر بهشتی یا از باب الهام و وحی  بوده است و یا قطراتی از آب بهشتی در آن ریخته می شود .

ادامه »

صفحات: 1· 2· 3· 4

 4 نظر

پیام غربت حضرت سید الشهدا علیه السلام

16 آبان 1393 توسط ربیع الانام

« بسم الله »غربت سیدالشهداعلیه السلام

در باب غربت اباعبدالله علیه السلام همین پیام رمزآلود ایشان به حبیب بن مظاهر کافیست که نوشت:

من الغریب ، الی الحبیب

( = از غریب کربلا ، به حبیب [بن مظاهر] )

حبیب ! أجب الحبیب

( = حبیب [بن مظاهر] ! حبیب ات و دوستت را دریاب) …

و حبیب بن مظاهر دانست که این سخن فقط از جانب یک نفر می تواند باشد…

و شتافت.

« نوشته میلاد افشین منش »

 8 نظر

وصیت نامه امام حسین علیه السلام

14 آبان 1393 توسط ربیع الانام
وصیت نامه امام حسین علیه السلام

« بسم الله  »

ترجمه وصیت  های حضرت امام حسین علیه السلام

به نام خداوند بخشنده مهربان

این آن چیزی است که حسین بن علی بن ابی طالب به برادرش محمد معروف به ابن حنفیه وصیت کرد :

حسین گواهی میدهد به توحید و یگانگی خداوند و گواهی میدهد که برای او شریکی نیست و اینکه محمد (صل الله علیه وآله وسلم) بنده و فرستاده اوست و آیین حق را از سوی خدا آورده است و شهادت میدهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک  واقع خواهد شد و خداوند همه انسانها را در چنین روزی زنده خواهد کرد و من از روی خودخواهی و نه برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری قیام کرده ام ؛ بلکه هدف من امر به معروف ونهی از منکر است و خواسته ام اصلاح مفاسد و زنده کردن سنت و قانون جدم رسول الله و راه و رسم پدرم علی بن ابی طالب است پس هر کس این حقیقت را از من پذیرفت راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند من صبر و استقامت را پیش میگیرم تا خداوند میان من و این افراد حکم کند . و او بهترین حاکمان است. ای برادر این وصیت مناست بسوی تو ای برلادر ” و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب”

ادامه »

صفحات: 1· 2

 1 نظر

امید خیمه های آل طاها

12 آبان 1393 توسط ربیع الانام

« بسم الله  »

می روی تنها امیدم ای علمدار رشیدم                      

بعد تو از زنده بودن دل بریدم

پشت سرت شد غوغا از گریه های زهرا

واویلتا واویلا واویلتا واویلا

من چه گویم گر بپرسند پس عمو کو

مشک و علم افتاده دست قلم افتاده

نای حرم افتاده از نوحه وا عما

ای امید خیمه های آل طه یا اباالفضل

می روی بشنو صدای گریه ها را یا اباالفضل

می روی تنها امیدم ای علمدار رشیدم

بعد تو از زنده بودن دل بریدم

پشت سرت شد غوغا از گریه های زهرا

واویلتا واویلا واویلتا واویلا

ادامه »

 1 نظر

حضرت عباس علیه السلام

11 آبان 1393 توسط ربیع الانام
حضرت عباس علیه السلام

 

« بسم الله »

در حدیثی از حضرت سجاد علیه السلام است که فرمودند :

« خدا رحمت کند عمویم عباس را که برادر را بر خود نثار کرد و جان شریفش را

فدای او نمود تا آنکه در یاری او دو دستش را قطع نمودند و حق تعالی در عوض دو

دست ،دو بال عنایت فرمود که با آن دو بال با فرشتگان در بهشت پرواز میکند واز برای

عباس علیه السلام در نزد خدا منزلتی است در روز قیامت که مغبوط  جمیع شهداست» . 11/8/93



ادامه »

 1 نظر

زیارت امام رضا و عاشورا

10 آبان 1393 توسط ربیع الانام
زیارت امام رضا و عاشورا

پیوند: http://rabiolanam.womenhc.com/

« بسم الله »

به لطف خدای متعال  چند روز اول محرم دعوت امام رضای عزیز بودم در خراسان ، مشهد نازنین ؛           و پابوسی حضرت ؛ جای همتون خالی ، بیاد همه از اساتید و همکلاسیها هم بودم ،                           سه روز بیشتر نبود اما چون دعوتی امام بود غنیمت بود و لذت داشت.

مطمئنم همه شما ازین دعوتا رو چشیدید ، صبح و ظهر وشب و اگه بما اجازه میدادن ؛                        نصفه شب هم میرفتیم حرم و اونجا هم مدام  برنامه های معنوی برگذار میشد،                                 زیارت عاشورا ؛ سخنرانیهای پرمحتوا ؛ مداحی و مراسم شیرخوارگان و بالاخره تموم شد و…

روز آخر برای وداع با حضرت رفتم حرم ؛ توی راه با خودم فکر کردم                                                       از این همه لذت و مرحمت اما م رضای عزیز چجوری باید تشکرکرد ، من یه آدم عادی چکارکنم،            این مطلب بذهنم رسید که ائمه نسبت به پدر ومخصوصا  مادرانشون علاقه و احترام خاصی دارند،  تصمیم گرفتم به نیت والدین حضرت چند رکعت نماز بخونم  و خوندم ، اما باز دلم راضی نبود ؛               رو بحرم در حالی که مفاتیح دستم بود مطلبم رو عرض کردم و مفاتیح رو باز کردم ، می دونید چی اومد ، …………………………………….زیارت عاشورا ………………………  و من خوندم و خوندم … ……….

 6 نظر

شعار های عاشورا

05 آبان 1393 توسط ربیع الانام

« بسم الله »

ربیع الانام »:sot/panahiyan001-www.BGH.ir.mp3

کلمه « شعار» در اصل عبارت  از شعر ها و نثرهایی که در جنگها میخواندند؛ …

جنگها معمولا تن به تن بود … وهمه مسلح و زره پوشیده وسپر بدست و صورتشان … تا بینی و روی ابروها پوشیده بود بطوری که فقط چشمها پیدا بود؛ لذا در میدان جنگ ،افراد کمتر شناخته میشدند…  گاهی حتی افراد یک سپاه از افراد سپاه مخالف تشخیص داده نمیشدند

لذا هر قومی و لشکری یک شعار مخصوص خود داشت ،حداقل فایده این کار این بود که افراد لشکر ها اشتباه نمی شدند و کسی همرزم خود را نمیکشت .

.. از چیزهایی که در عاشورا زیاد دیده شد ؛ مسئله شعار بود؛ شعار اباعبدالله ،اصحاب ایشان ،خاندان ایشان و… که گاهی خود را با یک رجز ، یا رباعی معرفی میکردند و گاهی بااین شعارهانهضت خود را معرفی میکردند…روح نهضت خود را مشخص میکردند که برای چه می جنگند … برای اینکه این شعار هازنده بماند ائمه سفارش کردند که عاشورا را باید زنده نگه داشت این مکتب باید زنده بماند …

شماکه در مساجد جمع میشوید،  سینه میزنید ، داد میکشید… حرفتان چیست… ابا عبدالله نیامد که فقط بجنگد تاکشته شود وحرفش رانزند… حر ف خود را ( با این شعا رها ) زد و هدف و مقصد خود رامعرفی کرد… و همین شعار ها بود که تشیع را زنده کرد  و پایه دستگاه اموی را متزلزل کرد……

اَلمَوتُ اَولی مِــن رُکُــوبِ الـعـارِ  //  وَالعَــارُ اولی مِــن دُخولِ النـــار

« نزد من ، مرگ از ننگ ذلت و پستی بهتر و عزیزتر و محبوبتر است

« حماسه حسینی ج دوم بخش 5 ص209 »


93/8/5

نمایش فایل های پیوست:

  • panahiyan001-www.BGH.ir.mp3 (1.7 مگابایت)
 3 نظر

اعمال ماه محرم

03 آبان 1393 توسط ربیع الانام
اعمال ماه محرم

« بسم الله »

اعمال ماه محرم

1- به هنگام رؤیت هلال محرّم، مستحب است تکبیر بگویی و اگر می‌توانی دعای مشروحی را که سیّد در «اقبال الاعمال» آورده است، بخوانی.

2- در شب اوّل محرّم 100 رکعت نماز بخوان و در هر رکعت سوره «حمد» و «قل هو اللّه» (سوره توحید) را می‌خوانی و هر دو رکعت را به یک سلام پایان می‌دهی؛ در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است:

“هر کس این نمازها را بخواند و روز اوّل ماه محرّم را روزه بگیرد، مانند کسی است که در طول سال بر انجام خیر مداومت داشته باشد و تا سال آینده از فتنه‌ها محفوظ خواهد بود و اگر بمیرد وارد بهشت خواهد شد".

3- مطابق روایت دیگری از رسول خدا(ص) در شب اوّل محرم دو رکعت نماز می‌خوانی به این نحو:

در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انعام» و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «یس».

علاوه بر این نمازها، مستحب است نماز اوّل هر ماه نیز خوانده شود که با مراجعه به نشانی اینترنتی زیر می‌توانید از چگونگی انجام آن مطلع شوید:

http://makarem.ir/websites/farsi/prayer/?gid=270

4- در روز اوّل محرّم، روزه گرفتن مستحب است، که در روایتی امام رضا(ع) فرموده‌اند:

“هر کس این روز را روزه بگیرد و حاجت خویش را از خداوند بخواهد، خداوند دعایش را به اجابت خواهد رساند، این روز همان روزی بود که حضرت زکریّا در آن، از خداوند فرزندی را طلب کرد و خداوند دعایش را به اجابت رساند و یحیی را به وی عنایت فرمود".

5- از امام علی بن موسی الرضا(ع) نقل شده است که رسول گرامی اسلام(ص) روز اوّل محرّم، دو رکعت نماز می‌خواند و پس از نماز دست‌ها را بلند می‌کرد و این دعا را سه مرتبه قرائت می‌کرد:

اَللّهُمَّ اَنْتَ الاِْلهُ الْقَدیمُ، وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةٌ،

خدایا تویی معبود ازلی و این سال تازه است

فَاَسْئَلُکَ فیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطانِ، وَ الْقُوَّةَ عَلی هذِهِ النَّفْسِ الاَْمّارَةِ بِالسُّوءِ، وَ الاِْشْتِغالَ بِما یُقَرِّبُنی اِلَیْکَ،

از تو خواهم در این سال نگهداریم را از شیطان و نیروی بر این نفس که پیوسته به گناه فرمان می‌دهد و سرگرمی بدانچه مرا به تو نزدیک کند

یا کَریمُ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ، یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا ذَخیرَةَ مَنْ لا ذَخیرَةَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ، یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ،

ای صاحب جلالت و بزرگواری، ای تکیه گاه کسی که تکیه گاهی ندارد، ای ذخیره آن کس که ذخیره ندارد، ای پناهگاه آن کس که پناهگاهی ندارد، ای فریادرس آن کس که فریادرسی ندارد، ای پشتیبان آن کس که پشتیبانی ندارد، ای گنج آن کس که گنجی ندارد،

یا حَسَنَ الْبَلاءِ، یا عَظیمَ الرَّجآءِ، یا عِزَّ الضُّعَفآءِ، یا مُنْقِذَ الْغَرْقی، یا مُنْجِیَ الْهَلْکی، یا مُنْعِمُ یا مُجْمِلُ، یا مُفْضِلُ یا مُحْسِنُ،

ای که آزمایشت نیکوست، ای بزرگ مایه امید، ای عزت بخش ناتوانان، ای نجات بخش غریقان، ای خلاص کننده هالکان، ای نعمت بخش، ای زیباپرور، ای فزون بخش، ای نیکوده،

اَنْتَ الَّذی سَجَدَ لَکَ سَوادُ اللَّیْلِ وَنُورُ النَّهارِ، وَضَوْءُ الْقَمَرِ وَشُعاعُ الشَّمْسِ، وَدَوِیُّ الْمآءِ وَحَفیفُ الشَّجَرِ، یا اَللهُ لا شَریکَ لَکَ،

تویی که سجده کرد (و به کمال خضوع درآمد) برایت سیاهی شب و روشنی روز و تابش ماه و شعاع خورشید و صدای ریزش آب و بهم خوردن درخت، ای خدایی که شریک نداری،

اَللّهُمَّ اجْعَلْنا خَیْراً مِمّا یَظُنُّونَ، وَاغْفِرْلَنا ما لا یَعْلَمُونَ، وَلا تُؤاخِذْنا بِما یَقُولُونَ، حَسْبِیَ اللهُ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ،

خدایا قرارمان ده بهتر از آنچه مردم گمان کنند و بیامرز از ما آنچه را که نمی دانند و مگیر ما را بدانچه گویند بس است مرا خدا، معبودی جز او نیست،

عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ، امَنّا بِهِ، کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا، وَما یَذَّکَّرُ اِلاَّ اُولُوا الاَْلْبابِ،

بر او توکل کنم و اوست پروردگار عرش عظیم، ایمان داریم به او و هرچه هست از نزد پروردگار ماست و اندرز نگیرند جز خردمندان،

رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنا، وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً، اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهّابُ.

پروردگارا منحرف مساز دل‌های ما را پس از آن که هدایتمان کردی و ببخش به ما از پیش خود رحمتی که براستی تویی بخشایشگر.

6- مرحوم «شیخ طوسی» فرموده است که مستحب است دهه اوّل محرّم را روزه بگیرد; ولی در روز عاشورا از غذا و آب امساک نماید، امّا روزه نگیرد، و چون وقتِ عصر فرا رسید، به مقدار کمی، تربت تناول کند (زیرا روزه گرفتن در این روز شیوه بنی امیّه بود که به شکرانه جریان کربلا، روزه می گرفتند).

منابع:

- پایگاه اینترنتی آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی www.makarem.ir

 نظر دهید »

چند اپیزود از محرم

01 آبان 1393 توسط ربیع الانام
چند اپیزود از محرم

پیوند: http://www.nasr19.ir//

« بسم الله »

چند اپیزود از محرم:

با پای برهنه، خاک عزا بر سر گزارده بود.

گفتم؛ پای برهنه؟ در این زمین خیس و سرما؟

گفت؛ منقول است پای انسان قلب انسان است. با قلب برهنه ی خود بر روی زمین راه می روم تا عشق حسین را در قلب خود جای دهم و با خودم بگویم من با قلب خود بر حسین عزا داری می کنم.

صفحات: 1· 2· 3

 4 نظر

میدونیدچرا به کربلا ؛ کربلا میگن ؟؟؟

28 مهر 1393 توسط ربیع الانام

ریشه نام کربلا

نظریات زیادی درباره ریشه‌زبانی نام کربلا وجود دارد. برخی بر این باورند که نام کربلا در زبان آشوری کهن ریشه دارد و از دو بخش کرب به معنای نزدیک و الله به معنای خداوند گرفته شده است.

برخی دیگر مانند یاقوت حموی جغرافی دان مسلمان بر این باورند که نام کربلا از واژه عربی کربلاط به معنای زمین نرم اخذ شده است.

برخی دیگر نیز معتقدند این واژه در اصل برگرفته از زمان فارسی و دو کلمه کار و بالا است.

ادامه »

صفحات: 1· 2· 3· 4

 13 نظر
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

« سنگر مجازی من »

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • دعاي شروع كار
  • در جازدگي دل
  • ولایت
    • سنگر مجازی ؛ دفاع از فرهنگ ناب
  • 17 ربیع الاول
  • عید سعید قربان
  • 13 مهرهجرت امام خمینی از عراق به به پاریس
  • ادبي
  • عید غدیر
  • بانک احادیث
  • لینکهای مفید
  • 24 ذی الحجة1425 - روز مباهله
  • مناسبتها
  • محرم
    • فرات-حضرتعباس علیهالسلام
  • پخش صوت
  • اجتماعی
  • عین الحیاة
  • روز کتاب و کتابخوانی 25آبان 93
  • شهادت
  • شهادت امام سجاد علیه السلام
  • زیارت وارث
  • دل گویه
  • هفته بسیج
  • یاداشت روزانه
  • شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
  • 7صفر ولادت امام کاظم علیه السلام
  • اربعین حسینی
  • جمعه
  • تصاویر
  • مال من
  • مال دیگران
  • شهید مفتح -27 آذر
  • کلام ناب
  • 28 صفر
  • حلول ماه ربیع الاول
  • هنری
  • دینی
  • 9 دی رزو بصیرت و میثاق با ولایت
  • 8 ربیع الاول شهادت امام عسکری علیه السلام
  • 9 ربیع
  • نهم ربیع
  • 17 ربیع
  • تصاویری از جهنم
  • دعوت به دیدار بهشت
  • متفرقه
    • دعوت به دیدار بهشت - بفرمایید
  • رهبری
  • همه
  • بهمن

Random photo

میدونیدچرا به کربلا ؛ کربلا میگن ؟؟؟

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • تماس